היום, בעידן הדיגיטלי הכל נעשה דרך האינטרנט.
אנחנו מחפשים שירות או איש מקצוע בגוגל. גולשים להנאתנו בפייסבוק או קוראים באתרי חדשות על העדכונים האחרונים.
מנועי החיפוש החליפו את דפי זהב. הטלוויזיה שונתה לפייסבוק. אין צורך ברדיו כשיש יוטיוב והעיתונים הומרו לאתרי חדשות.
ערוצי הפרסום הקודמים כבר לא אפקטיביים מפני שכולנו עברנו לאונליין.
בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים עוברים לאמצעי פרסום באינטרנט (דיגיטלים) וזונחים אחריהם את ערוצי השיווק הישנים.
זה כבר לא סוד. שיווק באינטרנט הוא הדרך האפקטיבית ביותר לפרסום וחשיפת העסק לקהלי יעד רלוונטים.
פרסום באינטרנט קיים עוד מתחילת שנות ה-90. אך השגשוג האמיתי נחשף בשנת 1998 כשגוגל הכריזה על מנוע החיפוש הגדול בעולם.
אז מהו בעצם שיווק באינטרנט?
מתוך ויקיפדיה – “שיווק באינטרנט הוא שימוש באינטרנט לצורך שיווק, מיתוג, פרסום וקידום מכירות של מוצרים, שירותים ורעיונות.”
מתוך USAtodaytn – “פרסום אונליין. שנקרא גם שיווק באינטרנט או שיווק אונליין. הוא כל כלי, אסטרטגיה או אמצעי לחשוף את שם החברה לקהל הרחב.”
כמו שאנחנו מבינים מההגדרות הללו. פרסום באינטרנט הוא שם כולל למגוון צינורות פרסום דיגיטליים.
ערוצי פרסום אלו מאפשרים לנו להגיע ישירות לקהלים מסוימים באוכלוסיה.
מיקום, מין, גיל ומצב משפחתי הם רק חלק מהפרמטרים לפילוח שווקים. יכולות אלו לא רק משפרות משמעותית את רווחי הפרסום. אלא גם מוזילות את עלויות השיווק.
במאמר זה נסקור את אמצעי הפרסום המובילים היום בעולם הדיגיטלי:
שיווק באינטרנט דרך מנועי חיפוש – Search Engine Marketing – SEM
השיווק במנועי חיפוש נחשב לאמצעי הפרסום האפקטיבי והריווחי לעסקים וחברות. למה?
פרסום באינטרנט ע”י חיפוש הוא הממוקד ביותר לצרכי הלקוח.
בניגוד לפייסבוק ואתרים אחרים שבהם הפרסומות מוצגות לגולש מבלי שביקש אותן. הפרסום במנועי החיפוש עובד על השיטה ההפוכה. הפרסומות מוצגות רק לגולשים שחיפשו מידע הקשור לעסק או לשירותים שלנו.
הפרסומות בסוג שיווק זה הן מודעות טקסט. הנמצאות בדפי תוצאות החיפוש (SERP). דפי התוצאות מורכבים ממודעות טקסט אורגניות וממומנות בסדר הבא:
מודעות הטקסט הראשונות יהיו תמיד מודעות ממומנות.
המיקומים 1-4 של התוצאות הראשונות שמורות לפרסום הממומן. כמו גם התוצאות בתחתית הדף. המודעות האורגניות יופיעו תמיד באמצע העמוד. בין האיזורים של הפרסום הממומן.
כשמדברים על פרסום באינטרנט דרך מנועי חיפוש. האסוציאציה הראשונה שעולה היא כמובן ‘גוגל’.
למען האמת השיווק מתבצע גם אצל שאר מנועי החיפוש הגדולים (בינג ויהאו) ומורכב מ 2 תתי פרסום שכולנו כבר מכירים:
פרסום ממומן – Pay Per Click – PPC
קידום אורגני – Search Engine Optimization – SEO
שיווק באינטרנט: פרסום ממומן לעסקים
פרסום בגוגל – המקום שבו הקסם קורה.
אנחנו כבר יודעים שכדי להגיע לארבעת המיקומים הראשונים בדף התוצאות הראשון. אנחנו צריכים להשתמש בפרסום הממומן.
67% מכל הקליקים של הגולשים נחלקים בין חמשת המודעות הראשונות. נתון זה בלבד משקף את ההשפעה העצומה והחשיבות במסע פרסום ממומן בגוגל.
*קיימת בדיחה שרצה ברשת כבר שנים:
“אם אי פעם תהיה לך גופה שתצטרך להחביא, זרוק אותה בעמוד השני של גוגל. ”
הדרך הטובה ביותר לתאר את הפרסום היא להמשיל אותו למכירה פומבית.
כל מפרסם מציע הצעה מחיר על מילות מפתח מסוימות שנרצה לקבל מהם תנועה לאתר. המנצח בתחרות זוכה בקליק ובלקוח הפוטנציאלי.
פרסום באינטרנט מסוג זה מבוסס על מודול ‘תשלום לפי קליק’. התשלום מתבצע רק לאחר שגולש הקליק על המודעה ונכנס לאתר האינטרנט.
השיווק הממומן הוכיח עצמו כאמצעי הפרסום הריווחי והאפקטיבי ביותר לעסקים בכל מדרגות התקציב.
החזרי ההשקעה (ROI) גבוהים מאוד, חשיפת העסק והמותג עצומה וכמובן, הנבת הרווחים.
פרסום בגוגל נחשב לשיווק המספק את התוצאות המהירות ביותר. מרגע אישור הקמפיין ע”י גוגל התנועה מתחילה לזרום לאתר או לדף הנחיתה.
לקריאה מורחבת:
פרסום ממומן בגוגל: איך זה עובד?
שיווק באינטרנט: קידום אורגני בגוגל
קידום אורגני או בשמו הטכני – התאמה למנועי חיפוש.
סוג הפרסום השני בגודלו והוא מתאר תהליך של התאמת התוכן והאלמנטים באתר לרובוט הסריקה של גוגל.
רובוט הסריקה (GoogleBot) סורק את כל האתרים שעברו אינדוקס במנוע החיפוש. ומדרג אותם לפי המבנה הטכני והתוכן של הדפים.
לאחר שרובוט הסריקה סורק אתר כלשהו, הוא נותן לו ציון המורכב מעשרות פרמטרים ומשתנים. ציון הדירוג יקבע את מיקום המודעה של האתר בדף תוצאות החיפוש.
לגוגל יש דרישות נוקשות כשזה מגיע אל שיווק באינטרנט באמצעות חיפוש. המטרה העיקרית שלהם היא לספק את התוכן האיכותי, המהיר והרלוונטי ביותר לביטוי החיפוש שהקליד הגולש.
הדרישות מתמקדות גם בהיבטים טכנים כמו משך זמן טעינת הדף, קוד אתר נקי מהירות תגובה ועוד.
ככל שנתאים את האתר שלנו לדרישות ולפוליסת הפרסום. כך נקודם באופן “טבעי” לעבר העמוד הראשון.
תהליך הקידום האורגני איטי יותר מהפרסום הממומן.
לרוב, קידום אורגני נמשך כמספר חודשים עד אשר מתחילים לראות תוצאות או תנועה אורגנית המגיעה לאתר דרך החיפוש.
למרות הקצב האיטי בפרסום אורגני (קידום אתרים). כחשיבה לטווח הרחוק הוא משתלם הרבה יותר.
ע”פ האתר SearchEngineJournal – יותר מ 93% מכלל החוויות באינטרנט מתחילות בחיפוש. 68% מתוכם מבוצעים דרך גוגל.
בשונה מהפרסום הממומן ברשת החיפוש או ברשת המדיה של גוגל. השיווק האורגני לא מצריך תשלום (לגוגל לפחות) או תקציבי פרסום.
ברוב הפעמים, משלמים למקדם אורגני כדי שיתאים את כל התכנים והקוד באתר לדרישות מנועי החיפוש.
תוכן ממומן כאמצעי שיווק באינטרנט
לפרסומות יש הרבה צורות, כתשדיר בטלויזיה, קטע קול ברדיו, באנר צבעוני באתרי אינטרנט ו..כתבות.
כתבות הן כלי שיווק אפקטיבי מאוד מאז שחברות החדשות הגיעו לאינטרנט.
תוכן ממומן הוא כל כתבה, פסקה או מדריך שנכתב והופץ ע”י עסק למען חשיפת מוצר או שירות.
עסקים רבים נעזרים באנשי תוכן שיכתבו עבורם טקסטים שיווקיים לפרסום.
כולנו נתקלנו במושג “כתבה ממומנת”. למען האמת, רוב אתרי החדשות בארץ מחזיקים איזור שלם באתר המיועד בלבד לכתבות מסוג זה.
תוכן שיווקי איכותי מספק לקוראים ערך מוסף, חושף אותם לבעיות או מעורר בהם צורך.
לא די רק בהעברת המסר. תוכן שיווקי איכותי מציע את הפתרון האולטימטיבי לקורא.
סוג זה של שיווק באינטרנט אמנם נפוץ ואפקטיבי אך יכולות מיקוד קהלי היעד שלו עדיין לא מפותחות.
כמפרסמים אין לנו עדיין שליטה על חתכי האוכלוסיה שנוכל לפרסם להם את הכתבות. הפרסום רחב מאוד ועם זאת גם זול יותר.
אז איך זה עובד?
רוב אתרי החדשות והעדכונים (גלובס, וואלה וכו’..) מקצות איזורים שלמים באתרי האינטרנט שלהם המיועדים לכתבות ממומנות. איזורים אלו נקראים שטחי פרסום.
שטחי פרסום באינטרנט נמכרים לחברות המספקות שירותי שיווק תוכן. ספקיות אלו מוכרות את שטחי הפרסום בצורת כתבות לנו, המפרסמים.
קיימות שני ספקיות תוכן עיקריות היום – Outbrain ו- Taboola. שנהם מוכרות ומוערכות מאוד. אם ראית כתבה ממומנת בארץ, סביר להניח שהיא הגיעה דרכם.
פרסום באינטרנט: מדיה חברתית
Social Media Marketing – SMM
כאן נכללים הפוסטים הממומנים בפייסבוק, הודעות שיווקיות בלינקדין וכמובן מוצרים חמים באינסטגרם.
כולנו משתמשים לפחות ברשת חברתית אחת. חלקנו אפילו 2-3. הפרסום ברשתות חברתיות נחשב לפרסום הממוקד ביותר.
נקח לדוגמה את פייסבוק, הרשת החברתית המובילה כיום.
פייסבוק יודעים עלינו כמעט הכל; שם, גיל, מין, מאפיינים דמוגרפים, תחומי עניין ואפילו הכנסה.
אוסף הנתונים של פייסבוק מאפשר לנו לפרסם לחתכי אוכלוסיה ספציפים מאוד.
פרסום ממוקד לקהלי יעד פוטנציאלים שסביר להניח יתעניינו במוצר שלנו.
אחד היתרונות הבולטים במדיות החברתיות כאמצעי פרסום באינטרנט הוא השימוש בגרפיקה וסרטונים ליצירת פרסומות.
יתרון זה עוזר במשיכת קהל ויצירת סקרנות תוך כדי גלישה. השימוש באלמנטים חזותיים הכרחיים לתפיסת תשומת ליבו של הגולש.
גם בפייסבוק בדומה לגוגל, משתמשים במודול PPC לתשלום עבור שירותי פרסום.
מודול נוסף הנעשה בשימוש ע”י פייסבוק הוא CPM. תשלום עבור 1000 צפיות. שיטת תמחור זאת אופיינית בהצגת מודעות מדיה כמעט בכל הרשתות החברתיות.
למרות שהפרסום ברשתות החברתיות תופס תאוצה מיום ליום הוא רחוק מלהיות אמצעי הפרסום המוביל. זאת בעקבות דרך הצגת הפרסומות.
כשאנחנו נחשפים לפרסומת בפייסבוק, אנחנו לא מבקשים אותה ובטח שלא מחפשים אותה. הפרסומות בפייסבוק נכפות עלינו כי הפרופיל שלנו נמצא מתאים לקריטריונים שהגדיר המפרסם.
נוצר מצב שרובנו נעשנו עיוורים לפרסומות ברשתות חברתיות והרבה פעמים פשוט מדלגים על הפרסומות.
פרסום באינטרנט ושיווק במייל
כן. זה עדיין עובד. ולא, זה לא ספאם.
למען האמת נתון שהתפרסם לאחרונה קבע ש 94% ממשתמשי האינטרנט מחזיקים בכתובת מייל פעילה.
המייל נחשב לכלי שיווק אפקטיבי המאפשר לפנות לאנשים באופן אישי וממוקד בזמן המתאים להם ביותר. כולנו קוראים מיילים בשעות מסוימות בהם אנחנו פנויים.
הודעת מייל מאפשרת לנו להשתמש בגרפיקה בנוסף לתוכן הכתוב. אלמנט חשוב המשפיע על חשיפתו של המותגהמוצר שלנו.
יתרון נוסף בשימוש במייל כאמצעי שיווק באינטרנט הוא המחיר. מחיר שליחת מיילים הוא בין הנמוכים בעולם הפרסום הדיגיטלי ועומד על אגורות בודדות למשלוח מייל.
כמובן, שבעזרת המייל האישי שלך ניתן לשלוח הודעות פרסום לעשרות תיבות דואר שונות ביום, אך יש לזה מגבלה.
בעזרת מייל עסקי ניתן לשלוח מאות ואלפי הודעות דואר ביום ולחשוף את השירותים לעשרות אלפי אנשים.
שיווק שותפים – Affiliate Marketing
סביר להניח שכבר ניתקלת במונח ‘שיווק שותפים’. סביר להניח שחלקנו ראו בפייסבוק פוסט שמבטיח הצלחה מיידית ומשכורת התחלתית של 30,000$.
אז מהו בעצם שיווק שותפים?
שיווק באינטרנט מסוג זה מתבסס על תשלום לפי הצלחה בלבד. מודול פרסום זה מתאר שיתוף פעולה בין מפרסמים עצמאיים לבין חברת המותג.
המפרסמים משקיעים מההון העצמי שלהם כתקציב פרסום באינטרנט. ומקבלים עמלה על כל מכירה שהצליחו לייצר לחברה. לרוב פרסום זה יקרא Pay Per Sale – PPS.
מצד בעל העסק זה נשמע כמו חלום נכון? לשלם עמלה יחסית רק כשנכנס כסף מבלי להוציא תקציב על פרסום? תחשבו שוב.
בעל העסק אמנם לא מוציא כסף אך גם אינו שולט בטיב הפרסום, באיכות וכמובן במוניטין שהוא מייצר ברחבי האינטרנט.
המפרסמים אחראים לכל תהליך הפרסום וכמובן למסרים שהם מעבירים בלקוחות פוטנציאלים.
מטרתם של המשווקים היא לייצר כמה שיותר עמלות לעצמם.
כדי להקל על התהליך, המפרסמים עושים זאת תוך הבטחות שווא ומצגות כוזבים שיפגעו בשם ובמוניטין החברה בהמשך.
פופאפים (Pop-Up)
הפופאפים הם עמודי אינטרנט פשוטים הקופצים למסך בזמן גלישה. לרוב הם יסתירו לנו את התוכן שבאמת רצינו ויכריחו אותנו לקרוא את המסר שלהם.
כשזה מגיע למסע פרסום באינטרנט. הפופאפים נחשבים כ- ‘תנועה שחורה’ כי בעצם.. הם ספאם.
עלות חשיפת פופאפ לאלף אנשים עומד על דולר אחד, פלוס מינוס. בתקציב פרסום “עצום” של 10$ ניתן להציג פרסומת ל 10,000 אנשים.
כמו שאתם מבינים זה לא כזה זוהר. אחוז ההמרה של פופאפים הוא אפסי ומצריך ידע טכני רב בפיתוח דפים והאצת מהירויות טעינת הדף.
כולנו מנסים לסגור פופאפים עוד לפני שהם נטענים. פופאפ שלא הספיק להטען תוך שניה אחת סתם בזבז כסף.
לסיכום, מה אנחנו ממליצים?
אחרי שסקרנו את רוב הדרכים המאפשרות פרסום באינטרנט. אם אתם מעוניינים להגיע לקהל לקוחות רחב, קהל ממוקד שבאמת יגדיל את ההצלחה וריווחיות העסק שלכם.
אל תתפשרו – תבחרו בערוץ שיווק באינטרנט שבאמת עובד. גוגל חברים, רק גוגל.