כשמדברים על פרסום בגוגל, השאלה הראשונה שמתעוררת היא “כמה עולה לפרסם שם?”. והיא כנראה השאלה הנפוצה (והלגיטימית) ביותר ששמענו.
מי לא ירצה לדעת את עלויות הפרסום שלו? מבלי להעמיק, התשובה הנכונה ביותר שנוכל לתת מסתכמת ב- “זה מורכב”.
בנוסף לשאלה המורכבת. קיימת גם תפיסה מוטעת של בעלי עסקים לגבי מחירי הפרסום בגוגל.
כשעולה הנושא ‘מחירי פרסום בגוגל’. לא פעם שמענו את המשפט “הפרסום בגוגל יקר”. התשובה שלנו להצהרה השגויה? “תלוי למי”.
רגע לפני שנצלול אל עקרונות התימחור בגוגל ונבין לעומק ממה זה מורכב ובמי זה תלוי. רצוי שנדע איך מתבצע הפרסום עצמו.
אם עוד לא קראת את הפוסט שלנו פרסום בגוגל – איך זה עובד. זה הזמן:)
פרסום בגוגל מחירים ועלויות:
מחירי פרסום בגוגל ובמסעות שיווק אחרים נמדדים ע”י מודול CPC לתשלום עבור הפרסום – Cost Per Click – תשלום עבור לחיצה.
רק ברגע שגולש לוחץ על מודעת הפרסום, נשלם לגוגל על אותה לחיצה (קליק).
שם נוסף למודול זה הוא “תשלום לפי תוצאות”. אנחנו משלמים רק על לקוחות פוטנציאלים שבחרו להכנס לאתר האינטרנט שלנו.
מחיר כל קליק מושפע מגורמים שונים ולא רק מגובה הצעת המחיר של המפרסם כמו שרבים חושבים.
כמו שהזכרנו בפוסטים הקודמים. מסע פרסום בגוגל הוא בעצם מכירה פומבית המורכבת מהצעות מחיר של מפרסמים שונים.
הצעת המחיר היא רק מרכיב אחד בשקלול התמחור של גוגל. מי שקובע כמה כל מפרסם ישלם ואת גובה מחירי פרסום בגוגל הוא לא אחר מאשר… רובוט, העונה לשם AdsBot.
תפקידו של הרובוט הוא לנתח אתרים ומסעות פרסום בגוגל ולדרג אותם לפי 2 פרמטרים שנקבעו מראש באלגוריתם הסריקה שלו:
- דירוג מודעה – Ad Rank
- ציון איכות – Quality Score
דירוג מודעה – Ad Rank
מדד דירוג המודעות הוא זה שיקבע את המיקום של כל מודעה ביחס למתחרים (Ad Position).
מודעות במיקום גבוה בדף הראשון של תוצאות החיפוש יזכו לכמות חשיפות וקליקים גדולה יותר ממודעות ממומנות הנמצאות בדפי החיפוש הבאים (פוזיציות נמוכות).
מדד זה נקבע לפי גובה הצעת המחיר כפול ציון האיכות:
(Quality Score) x (Max CPC) = (Ad Rank)
ציון האיכות – Quality Score
לגוגל יש דרישות מדויקות מאוד כשזה מגיע לפרסום ממומן ואורגני.
גוגל רוצים לתת לגולשים שלהם את התוכן הרלוונטי והטוב ביותר בהתאם לביטוי החיפוש שהקלידו. לשם כך פיתחו מספר מדדים לדירוג וקביעת מחירי פרסום בגוגל.
ציון האיכות הוא ניקוד בין 1-10 כשעשר הוא הציון הגבוה ביותר. ציון האיכות משפיע באופן ישיר על עלויות מחירי פרסום בגוגל והוא השקלול של הגורמים הבאים:
- יחס הקלקה (CTR) – חישוב אחוזי בין כמות החשיפות של מודעת הפרסום לבין מספר הלחיצות עליה, לדוגמה:
אם מודעת הפרסום שלנו קיבלה 20 חשיפות (Impressions). ומתוכן קיבלנו 10 לחיצות (Clicks) – יחס ההקלקה שלנו יהיה 50%.
מדד זה משקף לגוגל איך מודעות הטקסט שלנו משפיעות על הגולשים. יחס הקלקה גבוה מעיד על פרסום רלוונטי ומותאם לקהלי היעד.
- מודעות טקסט רלוונטיות – כמה מודעות הטקסט שלנו באמת רלוונטיות לחיפוש הגולשים?
אם גולש חיפש בגוגל “נעלי ריצה שחורות” ונחשף למודעה המפרסמת “נעלי בית אפורות”.
כמובן שהוא לא ילחץ על המודעה. דבר שיפגע ב CTR שלנו ובנוסף, במדד הרלוונטיות של המודעה.
- היסטורית ביצועי חשבון – גוגל מסתכלים על היסטורית הביצועים של המפרסם ונעזרים בה כדי לדרג את יכולות הפרסום שלו.
מפרסמים עם ביצועים ירודים יגרמו ללקוחות שלהם לשלם יותר על כל קליק. לעומת מפרסמים עם ביצועים גבוהים שיוזילו משמעותית את עלויות הפרסום בגוגל.
- חווית משתמש (User Experience) – אחד הגורמים המשפיעים על שקלול ציון האיכות ועל עלויות הקליקים בפרט הוא מדד חווית המשתמש.
מדד זה הוא אוסף של דרישות מגוגל (טכניות וויזואליות) הנדרשות ליישום באתר האינטרנט שלנו.
עקב השפעתו הגדולה של חווית המשתמש על מחירי הפרסום החלטנו להעניק לו איזור שלם במאמר:
חווית המשתמש (User Experience)
בניית אתרים איכותית היא אחת הדרכים להוזלת מחירי הפרסום.
כולנו בתור גולשים נתקלנו לא פעם באתרי אינטרנט עם חווית משתמש ירודה.
תמונות ודפים חסרים, עיצוב מיושן וניווט מסובך באתר. תוכן לא רלוונטי לחיפוש שלנו וכמובן טעינת אתר איטית שיכולה להוציא אותנו מדעתנו.
כמו שהזכרנו, המטרה העיקרית של גוגל היא לתת לגולשים שלה את התוכן האיכותי והרלוונטי ביותר. חשוב לזכור – מחירי פרסום בגוגל מושפעים מחוויית המשתמש.
מה הופך אתר לאיכותי ורלוונטי?
- מהירות טעינה – ככל שהאתר יטען מהר יותר, הציון שלנו בעיני גוגל יעלה ואחוזי הנטישה מהאתר יופחתו.
- תצוגה מותאמת (Responsive) – גוגל לא מקפחים אף לקוח.
אחת הדרישות המרכזיות בחווית המשתמש היא תצוגת אתר המותאמת לכל המכשירים (מחשב, טאבלט וסלולר).
- קוד אתר – שורות הקוד מהם בנוי האתר מהוות חלק משמעותי בציון חווית המשתמש.
צמצום קבצי CSS ו Java Script. טעינה א-סינכרונית של אלמנטים ואופטימיזצית קוד יובילו לביצועים גבוהים.
- ארגון אלמנטים – גוגל מייחסים חשיבות עליונה לנראות האתר וסדר המרכיבים בדף.
מתן עדיפות לתוכן חשוב בראש הדף (Above The Fold) ונושאים משניים ימוקמו לאחר הגלילה של הדף (Below The Fold).
- תוכן רלוונטי – רובוט הדירוג סורק את התוכן באתר וקובע עד כמה הוא מותאם ורלוונטי לנושא החיפוש של הגולש.
תוכן אינפורמטיבי ואיכותי המספק ערך מוסף לגולש יקבל עדיפות גבוהה על המתחרים.
מחירי פרסום בגוגל
עלות הפרסום בגוגל מבוססת בראש ובראשונה מהתחרות באותו המקצוע.
ככל שיותר מפרסמים נלחמים על אותן מילות מפתח כך עלויות הקליקים גודלות בהתאם.
ברוב המקצועות, מחיר עבור קליק נע בין עשרות אגורות בודדות לבין מספר שקלים.
במקצועות תחרותיים כמו ביטוחים והלוואות המחיר לקליק יכול להגיע לעשרות שקלים. כמובן שהרווחים בהתאם.
ע”פ מחקר שנערך על ידי הארגון המוערך WordStream. אלו הם 8 המקצועות היקרים (בסדר יורד) בפרסום בגוגל:
- ביטוחים.
- הלוואות.
- משכנתאות.
- עורכי דין.
- אשראי.
- לימודי תואר.
- אחסון אתרים.
- פיצויים וזיכויים.
מחירים מדויקים של מילות המפתח ומסע הפרסום ניתן לראות רק לאחר שמקימים את הקמפיין ונכנסים למכירה הפומבית.
לפי מחקרים וניסיון קודם נוכל להעריך את עלויות הפרסום בגוגל ובחירת תקציב מותאם לעסק.
פרסום בגוגל מחירים והחזרי השקעה
מה הטעם בלהוציא כסף על פרסום אם הוא לא מכניס לנו יותר?
כדי למדוד את הצלחת הקמפיין אנחנו משתמשים בפרמטר ROI. המייצג – Return On Investment (החזר השקעה).
הנוסחה לחישוב החזר ההשקעה פשוטה יחסית:
(הכנסה – עלות המוצרים שנמכרו) / (עלות המוצרים שנמכרו).
לצורך הדוגמה, נצא מנקודת הנחה שעלות הייצור של המוצר שלנו עומדת על 100 ש”ח ואנחנו מוכרים אותו לצרכן ב- 300 ש”ח.
בזכות הפרסום בגוגל הצלחנו למכור 3 מהמוצרים שלנו. כך שעלות הייצור הכוללת שלהם היא 300 ש”ח והמכירות מסתכמות ב- 900 ש”ח.
אם הפרסום בגוגל יעלה לנו 300 ש”ח לדוגמה. סך כל ההוצאות שלנו הוא 600 ש”ח. כך נחשב את החזר ההשקעה שלנו:
(900 ש”ח – 600 ש”ח) / 600 ש”ח.
= 300 ש”ח / 600 ש”ח.
= 50%.
החזר ההשקעה בדוגמה הנ”ל הוא 50%. דוגמה נוספת ניתן למצוא בעמוד ROI של גוגל.
ניהול תקציב פרסום
מעבר לניהול השוטף של הקמפיין, וחשיפת העסק דרך האינטרנט. המטרה העיקרית שלנו כמפרסמים היא לייצר לעסק שלך אחוזי ROI גבוהים.
להשתמש בידע השיווקי שלנו כדי להוזיל את עלויות הפרסום ולהגדיל את הרווחים.
פרסום בגוגל מחירים ותקציבים
תקציב הפרסום בגוגל הוא יומי אך משוקלל לפי ממוצע חודשי של ימים:
לפי גוגל, ממוצע ימי הפרסום בחודש הוא 30.4. ממוצע זה מורכב ממספר ימי החודש הממוצעים + מרווח סטייה. לדוגמה:
אם ברשותנו תקציב חודשי של כ 1500 ש”ח. ונחלק אותו ב 30.4 נקבל תקציב פרסום יומי של 49.34 ש”ח,
יהיו ימים שהמערכת של גוגל תחרוג במקצת מתקציב הפרסום היומי. אך לעולם לא תתבצע חריגה מתקציב הפרסום החודשי שהוגדר.
ככל שתקציב הפרסום גבוה יותר. נוכל למשוך קהל רחב יותר ולאסוף כמות גדולה של נתונים שיעזרו לנו לשפר ולקדם את הקמפיין ובכך להוזיל את עלויות הפרסום בעתיד.
בתקציבים נמוכים תהליך משיכת הלקוחות יהיה איטי יותר ויצריך מאיתנו לחכות מחזור פרסום (90 יום) כדי לקבל כמות מספקת של נתונים לפני התאמת הקמפיין.
בחירת התקציב אמורה להיות שקולה. בידיעה שהפרסום ימשך מספר חודשים עד שנוכל לאסוף מספיק מידע ונתונים כדי לבצע אופטימזציה בקמפיין.
מחירי פרסום בגוגל: סיכום ומסקנות
כמו שראינו, קיימים עשרות מרכיבים הקובעים את מחירי הפרסום בגוגל.
גוגל יצרו את כל המרכיבים הללו במטרה לספק את התוכן הטוב ביותר עבור הקוראים שלהם.
מפרסם שימלא אחר הדרישות יתוגמל במחירי פרסום זולים ומיקום מודעות גבוה בעלויות נמוכות. מפרסם שלא יעמוד בדרישות יענש על ידי עלויות קליק גבוהות בפוזיציות נמוכות.
מלבד לספק תוכן איכותי לגולשים. הדרישות של גוגל נועדו לאפשר תחרות הוגנת בין מפרסמים עם תקציבים שונים.
נוצר מצב שעסקים קטנים יכולים לנצח חברות עם תקציבים גדולים בזכות תכנון ובנייה נכונה של אתר אינטרנט ומסע פרסום בגוגל.